16/10/2014

Armin van Buuren interviewt zijn idool op ADE

16 okt 2014
DJ Armin van Buuren.
Armin van Buuren heeft vandaag zijn grote held geïnterviewd op het ADE. De trance-dj ontving synthesizerpionier Jean-Michel Jarre met een mooi gesprek vol wederzijds respect.

Foto: VERHORST, ROB

"Dance zou nu nooit zo hebben geklonken zonder hem", introduceert Van Buuren vandaag zijn Franse idool in ADE-conferentiecentrum Felix Meritis. "Hij verlegde in de 70's de grenzen van elektronische muziek, deed voor het eerste grote openlucht shows met lasers en vuurwerk, net als de grote dancefeesten vandaag de dag, en had echt een vooruitziende blik."

Jarre ontvangt de complimenten met een lach. Hij luistert nog steeds naar dance, vertelt hij, van trap, techno en dubstep tot trance. "Mijn muziek was al trance voordat het een genre was. Toen ik de eerste tracks van Armin hoorde beschouwde ik hem meteen een jongere broer. Trance is deel van mijn DNA."

De synthesizer-pionier (grootste hit: Oxygene) legt uit hoe hij in de jaren 70 werkte. "Ik probeerde te ontsnappen aan het drie minuten pop format door lange composities te maken. Net als je in de klassieke muziek had, ik gebruikte alleen elektronische  apparatuur hiervoor. Die traditie is daarna in de dance voortgezet."

Van Buuren en Jarre duiken vervolgens in een technisch gesprek over synthesizers, software en het maken van geluiden -twee studionerds en hun dromen. "Ik zou wel graag een hologram als instrument willen, zodat je je geluiden echt kunt visualiseren", mijmert Jarre.

Zo blijkt dat de 66-jarige producer nog altijd actief is. "Ik ben bezig met nieuwe shows en ook nieuwe muziek", vertelt hij Van Buuren. "Maar dat weet je best, want het gaat ook om een project met jou!", lacht hij naar de Leidenaar. Een kleine primeur, de twee schijnen aan muziek te werken dat 'geen trance of EDM' is, maar 'iets nieuws'.

'Jonge broer' Armin is alvast vereerd vandaag met de veteraan te mogen spreken. En Jarre lijkt blij met het respect door de jaren heen. "In het begin zaten mensen niet op mijn muziek te wachten. Geen drummer, geen zanger en ook nog eens Frans haha! Maar ik wilde een brug slaan tussen populaire en experimentele muziek, dat is uiteindelijk gelukt. Net als hedendaagse dance nu een brug slaat tussen pop en elektronische muziek, dat is mooi om te zien."


      


Source: telegraaf.n

No comments:

Post a Comment